lauantai 10. kesäkuuta 2017

Aale Tynnin runo Kaarisilta

Mielenkiintoa herättävään runoon voi tutustua monella tavalla. Runon saattaa kuulla ohimennen radiosta tai televisiosta ja sitä havahtuu kuuntelemaan.  Mielenkiinto herää. Joskus runo luetaan jossakin tilaisuudessa ja runo koskettaa niin, että sen haluaa kuulla uudelleen. Niinpä sen sitten etsii ja lukee rauhassa ajatellen sanojen merkitystä. Näin kävi minulle Aale Tynnin runon, Kaarisilta kanssa.  


”Ja Jumala sanoi: Toisille annan toiset askareet,
vaan sinulta, lapseni, tahdon, että kaarisillan teet... ”


Tutustuin Aale Tynnin runoon Kaarisilta Kiuruvedellä läksiäisjuhlassani, jossa se luettiin minulle. Kirkkovaltuuston puheenjohtaja lausui puheensa päätteeksi runon. Liikutuin. Runo toi kyyneleet silmiini. Tunsin suunnatonta kiitollisuutta, että juuri hän lausui tuon runon ja vieläpä minulle.

”Minä sanoin:He tulevat raskain saappain,
multa-anturoin – miten sillan kyllin kantavan
ja kirkkaan tehdä voin,
sitä ettei tahraa eikä särje jalat kulkijain?... ”


Myöhemmin, kun olin töissä Pihtiputaalla, sinne tuli kanttoriksi taitava pianisti, joka ei ollut paikkakuntalaisia. Näin ollen ihmiset eivät havainnoineet hänen lahjakkuutensa määrää. Halusin, että kunnassa asuvat tajuaisivat, miten lahjakas pianisti oli saatu kanttoriksi ja järjestin yhdessä työtoverini kanssa musiikki-runo –tilaisuuden. Siellä  lausuin Aale Tynnin Kaarisilta runon. Sitä ennen ystävättäreni opasti minua: ” Runoa ei saa lausua liialla pateettisuudella, sillä runon sanoma menee siitä pilalle.” Olen kiitollinen siitä, että hän neuvoi minua juuri oikealla hetkellä. Uskon ja luotan, että Luoja kosketti minua tuolloin ystävättäreni kautta. Hän auttoi ymmärtämään runon herkän sanoman  ja näin sain onnistua omassa osuudessani.

Ja Jumala sanoi: Verellä ja kyynelillä vain… Älä salpaa surua luotasi , kun kaarisiltaa teet; ei mikään kimalla kauniimmin kuin puhtaat kyyneleet.”




Näin tutustuin runoon, joka on ollut ”Tämän runon haluaisin kuulla” -ohjelman ykkössuosikkina vuosikymmenestä toiseen. Ja ymmärrän hyvin, miksi näin on. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti